.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
نگاهي به آيين‌ها و مراسم ماه محرم در گرگان
نگاهي به آيين‌ها و مراسم ماه محرم در گرگان

هر سال با فرا رسيدن محرم‌الحرام، ماه پيروزي خون برشمشير، سراسر استان گلستان به خصوص شهر گرگان مركز اين استان حال و هواي ديگري پيدا مي‌كند.

جوانان و نوجوانان اين شهر همه دست به دست هم داده تا بتوانند مراسم اين مناسبت را به نحوه احسن و در خور و شان نام ابي عبدالله الحسين (ع) برگزار نمايند.

اين درحالي است كه با فرا رسيدن ايام عزاداري سرور و سالار شهيدان آيين‌هاي خاص اين ايام با شور و حالي خاص در سطح شهرستان گرگان برگزار مي‌شود.

در اين ايام علاوه بر ارگانها و نهادهاي دولتي و خصوصي، مساجد و تكايا كه با زدن پارچه و پرچم سياه بر ديوارهاي خود همگام با سراسر كشور در عزاداري‌هاي اين ماه شريك مي‌شوند، محلات و كوچه‌هاي قديمي شهر گرگان نيز جلوه ديگري دارند.

محلات قديمي چون سرپير، ميخچه‌گران، دربنو، پاسرو، سرچشمه، دوشنبه‌اي و نعلبندان در اين ماه تماما سياهپوش شده و شبها دربهاي تكاياي قديمي به روي عاشقان و شيفتگان و عزاداران امام حسين (ع) گشوده مي‌شود.

همچنين در اين تكايا پيران و قديمي‌هاي گرگان، صنوف و مردم با دادن اطعام نذرهاي خود را ادا مي‌كنند.

در شب پنجم محرم مراسم خاصي در سطح مساجد و تكاياي گرگان با عنوان "طوق بندان" برگزار مي‌شود كه اين مراسم در محلات قديمي شور ديگري دارد.

در اين محلات جوانان گرگان با پوشيدن لباسهاي مشكي با بستن يك شاخه حلب فلزي تحت عنوان طوق يا "الم" بر سر در اين تكايا رسما عزاداري‌هاي خود را شروع مي‌كنند.

از شب پنجم به بعد و با شروع رسمي عزاداري‌هاي مردم گرگان در محلات قديمي و پس از مراسم پر شور و حال "طوق‌بندان" دستجات عزاداري سينه‌زني و زنجير زني هر شب وارد اين محلات مي‌شوند و چند دقيقه‌اي را در اين محلات عزاداري مي‌كنند كه توسط يكي از بزرگان اين منطقه به دستجات عزاداري خيرمقدم گفته مي‌شود.

در محلات قديمي گرگان تكاياي خاصي وجود دارد، هر ايل و قومي، هر صنف و بازاري تكيه مخصوص خود را دارد، تكايايي كه كف و سقف آن به مانند قديم چوب است.

از ديگر مراسم و پذيرايي‌هاي خاص اين ايام مي‌توان به اطعام "پلو مرغ" اشاره كرد كه همراه يك نوع خورشت مخصوص با عنوان "ساكي" مي‌باشد.

اين خورشت كه مخصوص پذيرايي اين ايام و رسم گرگاني‌هاي اصيل مي‌باشد طرفداران بسياري دارد.

در شب دهم محرم مراسم خاصي تحت عنوان "پامنبري" در محلات قديمي گرگان برگزار مي‌شود.

در اين مراسم در منازل قديمي منبرهاي خاصي برپا است و هر فردي كه نذري دارد، در اين منازل شمع روشن مي‌كند.

برخي افراد كه نذرهاي بيشتري دارند، چهل شمع نذر مي‌كنند كه از اولين منبر تا منبر چهلم با هيچكس حرفي نمي‌زنند.

در اين منازل كه منبر گذاشته شده است، از ميهمان با برنج و شربت نيز پذيرايي مي‌شود و افرادي كه چهل شمع نذر كرده‌اند، لب به غذا نمي‌زنند.

همچنين در شبهاي تاسوعا و عاشوراي حسيني دستجات عزاداري سينه‌زني و زنجيرزني مساجد و تكاياي شهر و روستاهاي گرگان به صورت منسجم و جداگانه به محل "ميدان عباسعلي" (قدمگاه حضرت ابوالفضل‌العباس ع) آمده و ضمن عزاداري براي دقايقي در اين محل اداي ادب و احترام خود را به سقاي كربلا اظهار مي‌دارند كه اين مراسم تا پاسي از شب ادامه دارد.

همچنين در روز تاسوعاي حسيني دستجات زنجيرزني مساجد گرگان درهر محل در مقابل منازل شهيدان انقلاب اسلامي اداي احترام كرده و ياد و خاطره اين عزيزان را با ذكر فاتحه گرامي مي‌دارند.

در روز عاشوراي حسيني نيز دستجات زنجيرزني و سينه‌زني به صورت جداگانه و به شكلي خاص با نظم و ترتيب در برابر ديدگان هزاران عاشق و شيفته امام حسين (ع) در مزار شهداي شهرستان گرگان واقع در امامزاده عبدالله (ع) گرگان به عزاداري مي‌پردازند.

پس از برگزاري اين مراسم دستجات عزداراي به صورت مجتمع در قدمگاه حضرت ابوالفضل‌العباس (ع) (ميدان عباسعلي) گرگان گردهم آمده و به ياد ظهر روز عاشورا نماز جماعت ظهر و عصر را اقامه مي‌كنند.

همچنين در اولين شب از شهادت امام حسين (ع) مراسم شب شام غريبان آن امام بزرگوار با شور و حالي خاص در بين مردم به ويژه جوانان گرگان برگزار مي‌شود


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.798 seconds.